A transzferár dokumentációs rendelet módosítása alapján, az idei évtől kezdve, a kisvállalkozásnak nem minősülő gazdasági társaságoknak adatot kell szolgáltatniuk a társasági adóbevallásukban azokban az esetekben, ha a kapcsolt vállalkozásukkal folytatott ügyleteik szokásos piaci áron meghaladják a 100 millió forintot.
Az adatszolgáltatás elsődleges célja, hogy az adóhatóság megfelelő adatokkal rendelkezzen a transzferárképzésből adódó adókockázatok kiszűréséhez. Eddig ugyanis nem álltak az hatóság rendelkezésére ügyleti szintű adatok a kapcsolt vállalkozások egymás közötti tranzakcióiról. Az adatszolgáltatás másodlagos, de nem elhanyagolható hatása, hogy az adóhatóság ellenőrizni tudja, hogy a vállalkozások időben eleget tettek-e a transzferár dokumentáció készítési kötelezettségüknek, mivel az adatszolgáltatást annak hiányában nem lehetett megfelelően teljesíteni. A mulasztás szankciói igen magasak és minden jel arra utal, hogy az adóhatóság ezúttal élni fog a szankcionálás lehetőségével.
A Saldo Zrt. transzferár szakértő képzésén az adóhatóság képviselője kiemelte, hogy a hatóság már meg is kezdte a társaságoknál jellemzően május végén történt adatszolgáltatás feldolgozását, a szeptemberi adatok alapján 5.082 adatszolgáltatás történt közel 16.000 soron, vagyis 5.082 adózó közel 16.000 kapcsolt ügyletéről tett adatszolgáltatást. Egyelőre még csak az adatszolgáltatások formai ellenőrzése történt meg, ez alapján a legjellemzőbb hibák a kapcsolt ügyletek megfelelő ügylettípusba sorolása, illetve az összetett díjszabást alkalmazó ügyletek jelentése tekintetében merültek fel.
Az adatok teljeskörű feldolgozását követően olyan adatbázis kerül kiépítésre, melynek adatai összevethetőek lesznek az adóhatóság rendelkezésére álló egyéb adatbázisokkal (ezek jellemzően a CbC és a DAC3/DAC6 nemzetközi adatszolgáltatásokból származó adatok, valamint olyan helyi adatgyűjtés, mint például az Online számla adatszolgáltatás). A transzferár adatszolgáltatással gyűjtött ügyleti adatok tehát integrálásra kerülnek az adóhatóság rendelkezésére álló adatvagyonba, mely minden eddiginél célzottabb vizsgálatokat eredményezhet a transzferár ellenőrzés területén.
Amennyiben többet szeretne tudni az adóhatóság transzferár ellenőrzésre történő kiválasztási eljárásáról, illetve, hogy hogyan érinti cégét a transzferár adatszolgáltatás, úgy jelentkezzen a következő adókonferenciánkra az alábbi linken, vagy kérdezze szakértőinket a tanacsadas@saldo.hu e-mail címen.
Ne maradjon le a változásokról!
Íratkozzon fel hírlevelünkre!