Egyetemen közalkalmazotti jogviszonyából frissen kilépett munkavállaló azzal fordult az Adatvédelmi Hatósághoz, hogy jogviszonya megszűnését követően a volt munkáltatója azonnal megszüntette hozzáférési jogát az addig általa használt „céges” levelezőrendszerhez, pedig az jelentős számú, részben kutatói tevékenységéhez kötődő magánlevelet is tartalmazott.
A munkáltatója azon kérését, hogy leveleihez hozzáférjen megtagadta tekintettel arra, hogy a munkavállaló közalkalmazotti jogviszonya megszűnt, a jövőben megjelenő közleményein, tudományos publikációin nem jelölheti meg a munkáltatót, valamint olyan érdek sem áll fenn, amely azt indokolná, hogy a levelező fiókhoz újból hozzáférhessen.
A Hatóság álláspontja szerint a munkáltató jogszerűen tagadhatta meg a munkavállaló hozzáférését elektronikus leveleinek teljes archívumához, hiszen a munkavállaló oldaláról a jogviszonya megszűnését követően már nem azonosítható olyan jogszerű cél vagy érdek, amely
munkavégzéssel összefüggő adatokhoz, információkhoz, adott esetben a munkáltató üzleti titkait tartalmazó leveleihez való hozzáférését tenne lehetővé. Vagyis a munkavállaló által kért közlemények, illetve tudományos publikációk, a munkavégzéssel összefüggésben keletkezett leveleihez nem köteles a munkáltató hozzáférést biztosítani. Tekintettel arra, hogy a munkahelyen az elektronikus levelezőrendszer használata nem volt szabályozva, a „céges e-mail-fiókot” a munkavállaló magáncélra is használta, ez nem volt tiltott számára.
Ebből fakadóan a munkavégzés érdekében történt levelezéshez való hozzáférés jogszerű megtagadás nem jelentheti azt, hogy a munkavállaló ne férhetne hozzá a magáncélú leveleihez. Ez megvalósulhat például úgy, hogy egy tartalomjegyzék alapján kiválogatja, mely elektronikus leveleire lenne szüksége, vagy akár a magáncélú és a munkavégzéséi célú levelek közös leválogatása útján.
Fentiek alapján a Hatóság utasította a munkáltatót, hogy a munkavállaló bevonásával és tájékoztatásával vizsgálja felül, hogy az e-mail-fiók archívumának mely személyes adatai minősülnek magáncélúnak, és ezen magáncélú elektronikus levelekhez biztosítsa a munkavállaló hozzáférését, ezen felül 200.000,- Ft adatvédelmi bírság megfizetésére kötelezte a munkáltatót.
A jogviszony megszüntetése utáni jogviták elkerülése érdekében a hivatali számítógépek, valamint a levelezőrendszerek magáncélú használata feltételeinek rögzítése a munkáltató és a munkavállaló érdeke, hiszen a munkavállaló magáncélú leveleihez történő hozzáférése a munkaviszony megszűnését követően is fennáll. A feltételrendszer kialakítása történhet munkáltató belső szabályzatban, vagy akár a munkaszerződésben/kinevezésben is.
Többet szeretne tudni a témáról?
Jelentkezzen az előadásunkra!
Home Office és hibrid munkavégzés adatvédelmi dilemmái
Ne maradjon le a változásokról!
Íratkozzon fel hírlevelünkre!